Artykuł

Dostawy lotem błyskawicy

Dostawy lotem błyskawicy

Trudno wyobrazić sobie profesjonalnie działające firmy handlujące częściami zamiennymi bez odpowiednio zorganizowanego zaplecza magazynowego. W tym zakresie największymi osiągnięciami mogą się oczywiście pochwalić czołowe firmy z tego sektora działające na rynku polskim. Jak to wygląda na przykładzie firm Granit Parts, Kramp i Rolmar?

Zobacz też: Optymizmu jeszcze nie widać

Granit Parts

Możliwości logistyczne firmy Granit Parts najlepiej ilustrują liczby. Oto bowiem powierzchnia magazynowa w magazynie części zamiennych w podpoznańskich Sadach to ponad 4 tys. m², w którym znajduje się 14 tys. pozycji. To jednak tylko magazyn pomocniczy - centralny magazyn Granit Parts w niemieckim Heeslingen ma obecnie powierzchnię ok. 65 tys. m², a dzięki realizowanej właśnie budowie dwóch nowych hal niebawem zwiększy się do 90 tys. m².

– W ten sposób Granit posiada największy w Europie centralny magazyn części zamiennych w przemyśle rolniczym. W magazynie zawsze znajduje się 230 tys. pozycji. Liczba ta wzrośnie do 250 tys. wraz z zakończeniem rozbudowy w 2021 r. Łącznie asortyment produktów Granit obejmuje ponad 12 milionów pozycji - to unikalna w Europie gama części zamiennych, komponentów i akcesoriów do ciągników i maszyn rolniczych, sprzętu ogrodniczego, leśnego i komunalnego, maszyn budowlanych, pojazdów użytkowych, przyczep i naczep oraz wózków widłowych – wyjaśnia Piotr Linkowski, członek zarządu spółki Granit Parts Części Zamienne.

Jeśli jeszcze chodzi o inwestycje (ich łączny koszt to 57 mln euro), to system regałowy centrum logistycznego zostanie wraz z inwestycją rozbudowany do 650 tys. miejsc magazynowych. Nowy, w pełni zautomatyzowany magazyn wahadłowy posiada 105 tys. miejsc magazynowych. Dodatkowe możliwości logistyczne stwarza także budowa kolejnej lokalizacji w Tholey w Kraju Saary.

Wartość towarów w magazynie centralnym w Heeslingen zmienia się sezonowo i opiera się na maksymalnej dostępności. Najwyższy priorytet ma natychmiastowa dostępność pozycji magazynowych. Wskaźnik dostępności tych artykułów w Granit Parts wynosi 97,3%. W przypadku produktów nieznajdujących się w magazynie, oczekiwany czas dostawy jest wyświetlany bezpośrednio w sklepie internetowym, dzięki czemu klienci są również o tym natychmiast informowani.

Taki wynik w znacznym stopniu ułatwia zautomatyzowanie procesów w magazynie centralnym. W Heeslingen są to: transport pobranego towaru do pakowania, konsolidacja zamówień z różnymi artykułami, transport gotowych paczek z obszaru pakowania do rampy załadunkowej, a także transport składowanych towarów do obszaru, w którym dostępna jest wolna przestrzeń magazynowa. Natomiast od 2021 r. na terenie w pełni automatycznego magazynu wahadłowego odbywać się będzie rozkładanie i zamykanie kartonów oraz transport opakowań, a także transport towarów w kontenerach bezpośrednio do kompletującego zamówienia - w dalszej kolejności zbierający będzie pobierał towar bezpośrednio do kartonu wysyłkowego.

– Już dziś 80% towarów jest transportowanych przy użyciu nowoczesnej techniki przenośnikowej. Wraz z uruchomieniem w pełni automatycznego magazynu wahadłowego i innych technologii przenośnikowych udział ten wzrośnie do ponad 90% od 2021 r. Do transportu palet wykorzystywane są pociągi trakcyjne i systemy transportu bez maszynisty – przekonuje Piotr Linkowski.

Rozkładając to zagadnienie na czynniki pierwsze, należy wspomnieć, że dane główne są zapisywane dla wszystkich pozycji w magazynie. Zgodnie z tymi danymi artykuły są przypisane do odpowiednich miejsc magazynowych. Do tego celu wykorzystywany jest system zarządzania magazynem, który jest indywidualnie dopasowany do potrzeb magazynu części zamiennych Granit i jest stale optymalizowany. Optymalizacja przeprowadzana jest przez dedykowany zespół, który podejmuje się wymagań operacji i odpowiednio dostosowuje system. W razie potrzeby jest on wspierany przez zewnętrznych programistów.

Warto przy tym dodać, iż firma Granit Parts priorytetowo traktuje bezpieczeństwo pracowników w magazynie części zamiennych.

– W tym celu przeprowadzamy cotygodniowe audyty wewnętrzne w każdym obszarze magazynowym, aby sprawdzić i usprawnić bieżące procesy. Ponadto co miesiąc odbywają się dodatkowe audyty z udziałem audytorów zewnętrznych z MEDITÜV, ekspertów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. Regularnie odbywają się spotkania ze stowarzyszeniem branżowym w celu optymalizacji standardów bezpieczeństwa pracy. Aby zapewnić utrzymanie tych standardów, szkolimy naszych własnych specjalistów ds. bezpieczeństwa, którzy stale sprawdzają, czy standardy bezpieczeństwa pracy są przestrzegane – mówi Piotr Linkowski.

W jaki sposób przekłada się to na terminy realizacji zleceń? Granit Parts wszystkim klientom w Polsce gwarantuje w przypadku zamówień złożonych przed godz. 16:00 dostawę następnego dnia, niezależnie od tego czy artykuł znajduje się w magazynie w Polsce, czy też w magazynie centralnym. W Niemczech firma gwarantuje w przypadku zamówień złożonych przed godziną 18:00 dostawę do godziny 8:00 rano następnego dnia - w prawie całej Europie dostawa jest gwarantowana następnego dnia roboczego.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 21/2020 - zamów:

bezpłatny egzemplarz prenumeratę


Reklama
Powiązane artykuły