Przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo, ponieważ odpowiednie ciśnienie w oponach gwarantuje prawidłową trakcję pojazdu, zapewnia także większą stabilność podczas obsługi i hamowania. Zmniejsza również całkowite koszty eksploatacji maszyny na kilka sposobów, gdyż przedłuża żywotność opon, zmniejsza opory toczenia w trakcie poruszania się po drogach, a tym samym ogranicza zużycie paliwa, redukuje koszty związane z serwisowaniem opon i kontrolą ciśnienia. Stosowanie systemu ATC ma także korzystny wpływ na stan gleby na obsługiwanych polach. Zapewnia optymalne obciążenie gruntu, poprawia trakcję na mało stabilnym podłożu, sprawia, że gleba jest mniej obciążona, a także ogranicza jej ubijanie oraz erozję.
W zależności od warunków jazdy system wykrywa za pomocą zainstalowanych czujników, czy pojazd znajduje się na polu, czy na drodze, jak wysokie jest obciążenie i automatycznie ustawia optymalne ciśnienie w oponach. Cały proces odbywa się bez ingerencji operatora, w sposób automatyczny. Z kabiny operatora został usunięty osobny terminal dla układu regulacji ciśnienia w oponach, a wyświetlanie niezbędnych informacji i obsługa urządzenia odbywa się obecnie na uniwersalnym terminalu Isobus.