Warto jednak pamiętać, że podstawą długiego i sprawnego funkcjonowania jednostki napędowej jest czystość wyżej wymienionych.
Olej i temperatura
Podczas pracy wewnątrz silnika powstaje wiele szkodliwych substancji. Spalanie paliwa powoduje wydzielanie się m.in. wody oraz siarki. Oczywiście większość wody jest uwalniana do środowiska w postaci gazowej, ale jednak jej część skrapla się na ściankach cylindrów, tworząc wespół z tlenkami siarki bardzo korozyjne środowisko. W trakcie pracy powstają rozmaite szlamy, nagary czy laki. Rolę „czyściciela” przejmuje w tej sytuacji olej.
Olej ma za zadanie wymywać szkodliwe substancje, które osadzają się na powierzchni silnika oraz utrzymywać je w stanie rozproszonym, aby mogły zostać oddzielone na filtrze olejowym. Kluczowym jest jednak wymiana zarówno filtrów, jak i oleju w optymalnym terminie.
Nietrudno się również domyślić, że olej stosowany w skrzyniach biegów pełni m.in. podobną rolę i również dba o czystość oraz zapewnia ochronę przed korozją. Podobnie jest w przypadku oleju hydraulicznego. Tutaj sprawdzają się filtry hydrauliczne.
Jeden z producentów filtrów wykorzystywanych w maszynach rolniczych, firma PZL Sędziszów przeprowadziła szereg badań w swoich laboratoriach. Według specjalistów polskiej firmy najwięcej uszkodzeń silnika powodują właśnie cząstki stałe znajdujące się w oleju.
Z kolei w warunkach wysokiej temperatury powietrza, np. podczas żniw, kiedy słupek rtęci sięga często 30 kresek, silnik teoretycznie narażony jest na przegrzanie. Podobnie jest w sytuacjach, kiedy temperatura powietrza jest niższa, ale wykonywane są bardzo ciężkie prace, na przykład uprawowe. W takich momentach nieocenione jest działanie układu chłodzenia. Układ ten odprowadza zwykle kilkadziesiąt procent ciepła. Nie każdy jednak wie, że ważną rolę w funkcjonowaniu tego systemu mają filtry cieczy chłodzącej. Ich zadaniem jest oczyszczanie płynu z elementów stałych, a także zapobieganie powstawaniu kamienia.
Paliwo i powietrze
To co z punktu widzenia pracy silnika jest najważniejsze to paliwo oraz powietrze, które jest wykorzystywane do procesu spalania. W obu przypadkach stosowane są rzecz jasna odpowiednie filtry. Zanieczyszczone paliwo może być przyczyną awarii silnika. Zatkane przewody czy dysze to jedna z możliwości. Stałe elementy, które dotrą z paliwem do komory spalania mogą w dużym stopniu przyczynić się do szybszego zużycia jego komponentów. Do tego trzeba doliczyć możliwe problemy w układzie wtryskiwaczy oraz pompie wtryskowej. Bez względu na to, czy mowa o silniku benzynowym, czy diesela. Jak informują specjaliści PZL Sędziszów, stosując odpowiednie filtry paliwa, można zwiększyć trwałość elementów tłoczących układu wtryskowego z 2 tys. do 10 tys. godzin pracy.
Nie można zapominać również o filtrach powietrza. Niewielu użytkowników zdaje sobie sprawę, że największy wpływ na zużycie jednostek napędowych mają stałe zanieczyszczenia, przedostające się do silnika wraz z powietrzem koniecznym do spalania. Bagatelizowanie tego problemu może doprowadzić do zużycia pierścieni tłokowych, gładzi cylindra czy gniazd zaworów. To co nie zostanie spalone, przedostaje się do układu smarowania silnika, o czym piszemy wyżej. Obliczono, że podniesienie skuteczności filtracji powietrza z 99% do 99,9% skutkuje siedmiokrotnym zwiększeniem trwałości silnika.
BK