Dotyczy to przede wszystkim sprzedaży nowego sprzętu. Poza tym, aż 70% uczestników badania przewiduje w ciągu najbliższych dwóch miesięcy znaczny spadek obrotów i zamówień.W ankiecie wzięło udział 660 dilerów z 14 krajów europejskich, w tym z Polski. A zatem pokazuje ona bieżącą projekcję obaw i oczekiwań rynku, wskazuje na skutki i wpływ pandemii na prowadzony przez nich biznesu. Badanie pokazuje, że skutki kryzysu COVID-19 są silnie odczuwalne przez firmy handlowe i dystrybutorów w europejskim sektorze maszyn i urządzeń rolniczych. Główny „ból” odczuwany jest w dziale sprzedaży firm dilerskich, w szczególności dotyczy stagnacji sprzedaży nowych maszyn (10% firm handlowych działających w Polsce wskazało, że odnotowuje wzrost przychodów, natomiast 60% - spadek, 30% - pozostały na dotychczasowym poziomie). Obecna sytuacja znacząco wpłynęła również na sprzedaż maszyn używanych (10% - wzrost, 30% - spadek), ale w mniejszym stopniu niż na sprzedaż fabrycznie nowego sprzętu (25% - wzrost, 55% - spadek).
Na co wpływa kryzys?
Mniejszy jest wpływ kryzysu na obroty warsztatów i serwisów (35% ankietowanych z Polski - spadek, 15% - wzrost, 50% - podobny poziom). Wyraźnie widać, że ograniczenie sprzedaży maszyn wpływa na to, że ten dział w firmie ma się ciągle dobrze i pracy mu nie brakuje. Wynika to częściowo z faktu, że klienci, zwłaszcza w sektorze rolnym, po prostu musieli wykonywać prace wiosenne, a maszyny były do tego w pełni wykorzystywane. Naprawa i serwis tych maszyn były wykonywane bez zakłóceń, przez co praca w warsztatach firm handlowych ogólnie pozostaje na akceptowalnym poziomie. W efekcie, ok. 45% dilerów (35% firm handlowych z Polski) twierdzi, że oczekuje pomocy (finansowej), aby przetrwać kryzys. W przeciwieństwie do tego 13% firm wyraźnie wskazuje, że nie potrzebuje środków pomocy i może sobie bez nich poradzić. Dalsze pytanie dotyczące tego, jakie środki pomocy są potrzebne, jasno pokazuje, że firmy chcą głównie akceptowalnych warunków kredytu w bankach, ale także korzystnych warunków finansowania zapasów od producentów i dostawców maszyn.
W skali całego kontynentu perspektywy na nadchodzące miesiące - w odniesieniu do rozwoju portfela zamówień i obrotów firm dilerskich - są pesymistyczne. Ponad 70% z nich wskazuje, że oczekuje znacznego spadku, z czego 16% firm spodziewa się nawet spadku o ponad ¼. Podobnie wyglądają przewidywania dilerów odnośnie rynku polskiego. I tak jedynie 20% uważa, iż obroty firm oraz poziom zamówień pozostaną na dotychczasowym poziomie. Jednocześnie, aż 80% oczekuje spadków w tych dwóch obszarach, z czego 25% prognozuje poważne spadki, o ponad ¼.
Reprezentatywne badanie
Badanie przeprowadzone przez CLIMMAR jest reprezentatywne dla branży maszyn rolniczych na kilkunastu rynkach europejskich. Ta międzynarodowa organizacja założona w 1953 r. zrzesza obecnie 16 krajowych stowarzyszeń reprezentujących 19 185 dilerów i 158 799 pracowników tych firm handlowych w europejskim sektorze maszyn i urządzeń rolniczych. Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych jest członkiem CLIMMAR od 2009 r.