Claas - Trzy z czwartej serii

Claas - Trzy z czwartej serii

Doskonała współpraca z firmą Liebherr zaowocowała wprowadzeniem czwartej serii ładowarek kołowych Claas w kategoriach 5, 6 i 9 ton. Wyróżniające się unikatowym systemem sterowania trzy nowe modele Torion Sinus łączą maksymalną zwrotność z dużą ładownością i wysokością ponoszenia oraz maksymalną prędkością jazdy.

Po uzupełnieniu oferty Claas oferuje obecnie 10 modeli ładowarek kołowych o masie roboczej od 5,2 do 19,5 t. Nowe maszyny Torion 956, 644 i 537 Sinus pod względem parametrów plasują się między 5,2-tonowym modelem Torion 535 z grupy najmniejszych ładowarek a ważącym 12,6 t modelem Torion 1177 klasy średniej.

Większa zwrotność i ładowność

Nowe ładowarki Sinus bez wątpienia najbardziej wyróżnia unikatowy system skrętu, w którym zastosowano skręcaną dodatkowo tylną oś oraz zredukowany o 10° maksymalny kąt skrętu przegubu. Takie rozwiązanie zapewnia lepszą zwrotność (o 11% mniejszy zewnętrzny promień skrętu), a jednocześnie - ze względu na mniejszy kąt „złamania” maszyny podczas pełnego skrętu - większą stabilność i obciążenie użytkowe niż w maszynach tylko ze skrętnym przegubem. W ten sposób pogodzono dwa wydawałoby się przeciwstawne cele. Układ działa synchronicznie, dzięki mechanicznemu połączeniu przedniej ramy podwozia z tylną osią za pomocą dwóch drążków. Gdy tylko operator skręci ładowarką poruszając kierownicą, automatycznie z przegubem centralnym ramy skręca również tylna oś.
Przegub skrętu we wszystkich ładowarkach może oscylować w zakresie ±8° również w płaszczyźnie pionowej, co umożliwia dopasowanie się ładowarki do ukształtowania terenu, zapewniając stały kontakt wszystkich kół z podłożem i stabilność nawet na nierównym podłożu. Zastosowany w połączeniu przegubowym amortyzator gwarantuje wyjątkowy komfort jazdy, szczególnie przy dużych prędkościach. W modelu 956 Sinus oprócz tego wahliwa jest dodatkowo tylna oś w zakresie 5°, co jeszcze bardziej ułatwia pokonywanie nierówności.

Mocne w przeładunku

Modele Torion 644 i 537 Sinus są wyposażone w silniki Yanmar o pojemności 3,3 l spełniające normę emisji spalin Stage V (z DPF i DOC), a Toriona 956 Sinus napędza 4,5-litrowy silnik DPS spełniający normę Stage IV (DPF, DOC, SCR). Dwustopniowy napęd hydrostatyczny przenoszony jest na przednią oś za pomocą wału Kardana. Łączy delikatne i płynne sterowanie jazdą z dużą siłą spychania podczas ładowania i wysoką prędkością w transporcie, umożliwiającą szybkie transfery między zadaniami.
Wydajna hydraulika gwarantuje dużą wydajność, precyzję i szybkie ruchy robocze, a kinematyka wysięgnika typu Z zapewnia nie tylko optymalny widok na osprzęt, lecz także maksymalną siłę zrywania i szybki wysyp, dzięki czemu maszyna jest dobrze dostosowana do przeładunków. Kinematyka jest również zoptymalizowana do pracy z widłami paletowymi, dlatego podczas ustawiania palet w stos widły pozostają praktycznie cały czas w poziomie. Dwie większe ładowarki dostępne są również z opcjonalnymi wysięgnikami wysokiego załadunku, zwiększającymi maksymalny poziom podnoszenia do nawet 4 m (Torion 956 Sinus). Karetki osprzętu z hydraulicznym blokowaniem narzędzia w standardzie umożliwiają w wypadku dwóch mniejszych modeli współpracę z wieloma narzędziami dostępnymi na rynku, co zwiększa funkcjonalność maszyn. Rama zawieszenia osprzętu w modelu 956 Sinus, z dobrze zabezpieczoną blokadą, jest kompatybilna z większymi modelami. Wszystkie modele mogą być wyposażone nawet w dwa dodatkowe obwody hydrauliczne do zasilania narzędzi.

SS

fot.frmowe

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły