Ciągniki serii Axion 900 zostały po raz pierwszy zaprezentowane w 2011 r. 6 lat później po wielu udoskonaleniach i zmianach producent wprowadza kolejną generację tych maszyn.
Jeszcze więcej mocy
Wśród najważniejszych zmian jest niewątpliwie silnik. Nowe Axiony będą bowiem mocniejsze. Modele Axion 920-960 będą wyposażone w jednostki o mocy od 325 do 445 KM wg normy ECE R 120. Bazą był w tym przypadku silnik FPT Cursor 9 o pojemności skokowej 8,7 l. To 6-cylindrowa jednostka spełniająca normę emisji spalin Stage IV. Montowane w Axionach silniki są seryjnie wyposażone w nową, regulowaną sprężarkę VGT, która w zależności od obciążenia i liczby obrotów gwarantuje odpowiednie ciśnienie doładowania. Zwiększono również wartość maksymalnego momentu obrotowego (o maks. 18 %) przy jednoczesnym zmniejszeniu prędkości obrotowej silnika (o maks. 200 obr./min.), przy której jest osiągany.
W sytuacji, gdy ciągnik nie pracuje, to na postoju liczba obrotów silnika automatycznie zmniejszana jest z 800 do 650 obr./min. Jak wyliczyli specjaliści Claasa, pozwala to na oszczędność paliwa na poziomie 2 l w ciągu godziny. Wszystko to wpływa bardzo korzystnie na zmniejszenie zużycia paliwa, a w konsekwencji na generowanie oszczędności. Warto również zaznaczyć, że korzystając z trybu ECO można przenieść 95 % maksymalnej mocy na WOM. Dzięki temu można wykonywać zadania z ciężkim sprzętem nawet przy zmniejszonej liczbie obrotów silnika.
Wybór poziomu komfortu
W przypadku sterowania funkcjonowaniem nowego ciągnika użytkownik będzie miał do wyboru dwa rozwiązania. Jedno, to dobrze znany, choć również zmodernizowany CEBIS, czyli elektroniczny pokładowy system informacyjny Claas. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest aż 12-calowy monitor z dotykowym wyświetlaczem. Z prawej strony operatora jest z kolei podłokietnik z ergonomicznym uchwytem Cmotion obsługiwanym za pomocą trzech palców. Drugi wariant to CIS+, czyli Claas Information System wyposażony w 7-calowy monitor, dżojstik Electropilot oraz drążek jezdny do obsługi przekładni Cmatic.
Skoro mowa o przekładni, to wszystkie nowe modele Axion 900 są seryjnie wyposażone w zmodernizowaną bezstopniową skrzynię ZF-Terramatic. Jednostka ta znana jest użytkownikom z ciągników Axion 800. Producent zadbał o to, aby nowa przekładnia była dostosowana do tak dużej mocy silnika. Minimalna prędkość jazdy nowym Axionem to 0,05 km/h, a maksymalna to 50 km/h. Natomiast oprogramowanie sterujące Claas Cmatic zostało zaktualizowane. Pojawiło się w nim kilka nowości, które zostały zaprojektowane w oparciu o opinie użytkowników wcześniejszych wersji. Jedną z takich nowości jest możliwość wyłączenia tempomatu za pomocą pedału gazu. Przełączanie pomiędzy zapisanymi ustawieniami ograniczenia liczby obrotów silnika odbywa się za pomocą przycisku.
Więcej światła
Ciągniki serii Axion 900 są wyposażone w układ hydrauliczny Load-Sensing o wydatku 150 lub 220 l/min. Sterowanie pracą złączy hydraulicznych odbywa się za pomocą dźwigni w podłokietniku i dżojstika Electropilot (dotyczy to obu wersji CEBIS i CIS+). Istnieje możliwość dowolnego przypisania złączy do przycisków w podłokietniku.
W nowych Axionach 900 zastosowano również uniwersalną szynę zaczepową, która umożliwia sześć różnych wariantów sprzęgu. Ponadto warto wspomnieć o nowych pakietach LED dostępnych w ramach wyposażenia opcjonalnego obejmujących nawet 20 reflektorów.
BK