Claas - Jaguar na gąsienicach Claas 960 Terra Trac

Claas - Jaguar na gąsienicach Claas 960 Terra Trac

Ciągniki i kombajny z gąsienicami zamiast kół nie stanowią już sensacji, a ostatnio do grupy maszyn poruszających się na gumowych gąsienicach dołączyła sieczkarnia polowa Claas 960 Jaguar Terra Trac. Jest to pierwsza maszyna tego typu fabrycznie wyposażona w idealnie dopasowany gąsienicowy układ jezdny Terra Trac na przedniej osi.

Firma Claas ma duże doświadczenie w budowie układów gąsienicowych. Po raz pierwszy rozwiązanie tego typu zaprezentowała w seryjnym kombajnie zbożowym już 30 lat temu. Jeszcze skuteczniej chroni glebę sprawdzający się w każdych warunkach, zmodernizowany układ Terra Trac w nowej sieczkarni Jaguar 960 Terra Trac, który znalazł również zastosowanie w ciągniku Axion 900, nagrodzonym srebrnym medalem ubiegłorocznej wystawy Agritechnica. Potwierdziły to badania przeprowadzone przez Wyższą Szkołę Zawodową w Kilonii, podczas których testowano sieczkarnię z gąsienicami o szerokości 635 mm (dostępne są również 735 i 890 mm), zapewniającymi powierzchnię styku z podłożem ponad 1,3 m², czyli ponad dwa razy większą niż opony 800/70 R 38. Ugniatanie gleby dodatkowo zmniejszono dzięki zastosowaniu fabrycznego systemu kontroli ciśnienia w kołach osi tylnej, z ogumieniem 620/70 R 30.

Darń pod ochroną

Gąsienice Terra Trac nie tylko zapewniają lepszą trakcję oraz mniejszy nacisk jednostkowy, ograniczający zagęszczenie gleby i tworzenie głębokich kolein. W szczególny sposób chronią również darń przed uszkodzeniem podczas skręcania i nawrotów, co podczas np. zbioru zielonek z pokosów ma duże znaczenie. Jako pierwszy producent sieczkarni Claas oferuje bowiem innowacyjne rozwiązanie, polegające na automatycznym zmniejszaniu powierzchni przylegania gąsienic do podłoża podczas wykonywania skrętów lub nawracania, a więc powierzchni, która może „zdzierać” darń. Zrealizowano to w ten sposób, że w trakcie skrętu dwie centralne rolki podporowe w gąsienicach są hydraulicznie dociskane do gruntu, podczas gdy przednie koło napędowe gąsienicy jest unoszone, w rezultacie czego jej powierzchnia przylegania do podłoża maleje o ok. 1/3 w porównaniu do jazdy na wprost. Badania na kilońskiej uczelni wykazały jednocześnie, że w czasie skrętu nacisk gąsienic na glebę wciąż pozostaje mniejszy niż maszyny na samych kołach.

Układ kompaktowy

Aby zmieścić pod sieczkarnią dłuższy od kół układ Terra Trac, wydłużono podwozie maszyny o około metr.  Łącznie z niższym profilem gąsienicy zapewniło to większą przestrzeń serwisową i lepszy dostęp do wymiennego bębna rozdrabniającego ziarno, którego demontaż wykonuje się teraz bardzo łatwo ponad gąsienicą z prawej strony.
Poza tym szerokość zewnętrzna Jaguara 960 z gąsienicami o szerokości 635 mm nie przekracza 3 m, podczas gdy na kołach wynosi 3,3 m (z ogumieniem 800/70R38), co pozwala sieczkarniom w wersji Terra Trac bez przeszkód poruszać się po drogach (z gąsienicami 890 mm szerokość wzrasta do 3,5 m). Wahliwie zamocowane gąsienice, z oscylacją w zakresie 10° w górę i 13° w dół, ograniczoną w pozycjach skrajnych solidnymi odbojami, umożliwiają sprawną jazdę w trudnym terenie, natomiast amortyzowane zawieszenie zapewnia odpowiedni komfort także podczas jazdy z maksymalną prędkością 40 km/h.

SS

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły