Claas Information System, w skrócie CIS, to system zarządzania i sterowania ciągnikiem. Jest to bazowe wyposażenie w tym segmencie oferowane przez producenta. Najbardziej zaawansowany układ nosi nazwę CEBIS. Obecnie w ofercie Claas pojawiła się kolejna opcja określona mianem CIS+.
“Nowy CIS+ jest skierowany przede wszystkim do tych klientów, którzy oczekują bardziej wygodnej i wydajnej pracy z dodatkowymi funkcjami elektronicznymi, jednak nie potrzebują wszystkich możliwości oferowanych przez również nowe wyposażenie CEBIS.” – tak wprowadzenie nowej opcji komentuje Claas. Wersja CIS+ będzie początkowo dostępna w nowych ciągnikach serii Axion 900, Arion 600 oraz Arion 500.
Zestaw elementów wyposażenia wchodzący w skład CIS+ obejmuje między innymi drążek Drivestick, dżojstik Electropilot oraz kolorowy wyświetlacz. Kolorowy wyświetlacz o przekątnej 7 cali pokazuje wszystkie najważniejsze informacje na temat pracy maszyny. Za jego pomocą można również zmieniać szereg ustawień. Wyświetlacz jest zamontowany na prawym słupku kabiny, tak aby pokazywane informacje były mniej więcej na wysokości linii oczu operatora. Obsługa monitora jest wyjątkowo prosta, ponieważ obejmuje wykorzystanie zaledwie dwóch przełączników. Pierwszy, to pokrętło służące do zmiany wyboru opcji, które po wciśnięciu oznacza potwierdzenie. Oprócz tego jest tylko przycisk Esc, czyli wyjścia.
Drivestick to z kolei dźwignia służąca do obsługi przekładni. A to co jest istotne w nowych ciągnikach z CIS+, to fakt iż będą one dostępne z bezstopniową przekładnią CMATIC. Umieszczony w podłokietniku Drivestick, to również unowocześniona konstrukcja. To obecnie drążek, który działa progresywnie. Przykładowo im większy nacisk operatora tym szybciej będzie ciągnik przyspieszał. W trybie drążka jezdnego Drivestick jest odpowiedzialny za przyspieszanie czy hamowanie. W trybie pedału jezdnego Drivestick pozwala na ręczne zwiększanie oraz zmniejszanie skuteczności hamowania silnika w zależności od zastosowania. Warto dodać, że na drążku zamontowano również przycisk tempomatu umożliwiający zapisanie aktualnej prędkości.
Wspomniany wcześniej dżojstik Electropilot ma zintegrowany rewerser. Dzięki temu przykładowo podczas pracy ładowaczem obsługa wszystkich czynności odbywa się przy użyciu jednej dźwigni. Przycisk rewersera umieszczony jest na dźwigni.
To co również odróżnia CIS+ od wcześniej oferowanej wersji CIS, to dostępność maksymalnie sześciu elektronicznych zaworów hydraulicznych. Co więcej, CIS+ umożliwia ustawienie liczby i czasu dla poszczególnych zaworów oraz zapis do czterech sekwencji w systemie zarządzania nawrotami CSM. Warto dodać, że w ramach CIS+ dostępne są rozwiązania telemetryczne Claas Telematics oraz systemy kierowania GPS marki Claas.
bk
Fot. firmowe