Atrakcyjne nisze rynkowe
Po zakończeniu współpracy na linii firma Anderwald – koncern AGCO, importer marki Bogballe na rynku polskim nie związał się z inną marką ciągnikową. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie ta sytuacja się nie zmieni.
– Rynek ciągników rolniczych jest coraz trudniejszy. Zakończenie współpracy z AGCO pozwoliło nam rozwinąć dział usług i wynajmu, a także serwis maszyn. Poza tym z powodzeniem rozwijamy sprzedaż innych maszyn – także bardzo niszowych, takich jak np. szwajcarskich opryskiwaczy Ecorobotix – twierdzi Jan Anderwald. Zauważa przy tym:
– Z czasem ilość dilerów maszyn rolniczych w Polsce będzie spadać, na co wpływać będzie także zmiana generacyjna w wielu firmach. Generalnie jednak kanały dystrybucji maszyn rolniczych będą się sukcesywnie zmieniały, a najszybciej tym zmianom będzie podlegać sprzedaż ciągników i kombajnów. Tym bardziej, że rynek polski jest przez koncerny traktowany znacznie surowiej niż kraje Europy Zachodnie, czego przykładem jest np. niejednokrotne wypowiadanie z dnia na dzień umów dilerskich i to, że dilerzy nie są traktowani do końca jako partnerzy. Pozostaje pytanie czy ich plany nie zostaną pokrzyżowane przez nowe technologie, np. nowe napędy maszyn czy też ekspansję producentów z Azji, widoczną doskonale w sektorze motoryzacyjnym – kończy.