[ATR] Aktualności

Centralne Targi Rolnicze - Okno na świat

Data publikacji:

Bardzo dobra lokalizacja, nowoczesne hale wystawiennicze, porządna organizacja - to tylko niektóre atuty Centralnych Targów Rolniczych w Nadarzynie, których pierwsza edycja odbyła się w listopadzie 2016 r. Czy impreza - do której przygotowania trwają pełną parą - ma szansę na stałe wpisać się do kalendarza imprez targowych - m.in. o tym z Agnieszką Rembisz, dyrektorem targów, rozmawia Grzegorz Antosik.

Coraz częściej można się spotkać z opinią, iż w naszym kraju jest zbyt wiele imprez wystawienniczych. Skąd więc pomysł na kolejną, tym razem w podwarszawskim Nadarzynie?
Mazowsze jest ważnym miejscem na mapie polskiego rolnictwa, poza tym jest kolebką sadownictwa. Od naszych wystawców z pierwszej edycji niejednokrotnie słyszeliśmy, że podczas Centralnych Targów Rolniczych spotkali klientów, którzy nigdzie indziej nie docierali, np. z racji odległości. I to pokazało, że generalnie jest potrzeba organizacji takiej imprezy. Poza tym możemy się pochwalić bardzo dobrymi warunkami logistycznymi, jeśli chodzi o dojazd praktycznie z każdego zakątka kraju. Plusem jest także lokalizacja targów - do centrum Warszawy kwadrans drogi samochodem, w 10 minut do lotniska Chopina, a hale są bezpośrednio przy zjeździe z drogi ekspresowej S8, więc praktycznie z każdego zakątka Polski łatwo tu dojechać.  Bliskość lotniska Chopina jest bardzo ważna, bo CTR są z założenia targami międzynarodowymi. Generalnie nastawiamy się na to, aby promować polskich wystawców, polskie firmy, które w ten sposób uzyskują możliwość zaprezentowania swojego potencjału zwiedzającym z zagranicy.
Proszę przybliżyć ideę Centralnych Targów Rolniczych. Jaki jest docelowy model wystawy?
Wracamy do zarzuconej przez inne ośrodki idei targów ogólnorolniczych. Nasze doświadczenia ze współpracy z organizacjami branżowymi zrzeszającymi rolników i przetwórców wskazują, że brakowało imprezy, która jest kompleksową platformą dyskusji na temat warunków pracy czy potrzeb wsi, w ramach całego łańcucha dostaw - od pola do stołu. Wystawcy z sektora maszyn rolniczych czy środków ochrony roślin koncentrują się na pozyskiwaniu klienta masowego - przedstawicieli organizacji branżowych czy rolników z całej Polski. Z kolei polscy producenci liczą na to, że dzięki CTR łatwiej dotrą do nich potencjalni dystrybutorzy. Nasz autorski program hosted-buyer, który chcemy rozwijać, spotkał się już z ogromnym zainteresowaniem. Jako organizatorzy Centralnych Targów Rolniczych na własny koszt gościmy klientów biznesowych z całego świata. W ten sposób ułatwiamy polskim firmom ekspansję właściwie w dowolny zakątek kuli ziemskiej. Chcemy tym przyciągnąć dużą ilość krajowych wystawców. Stawiamy także na promowanie lokalnej żywności dla aglomeracji warszawskiej - oferujemy możliwość bezpośredniej sprzedaży tych produktów. Targi chcemy też ukierunkować na ofertę masowych towarów rolnych, których producenci poszukują nowych rynków zbytu.

Czym chcecie przyciągnąć zwiedzających i wystawców? Jakie nowości przygotowaliście Państwo z myślą o drugiej edycji targów?
Już ubiegłoroczne targi okazały się dużym sukcesem - podczas CTR zaprezentowało się 308 wystawców, wśród których przeważały opinie pozytywne. W ciągu trzech dni tereny Centrum Targowo-Kongresowego Ptak Warsaw Expo odwiedziło około 78 tysięcy gości. Poza tym gościliśmy kilkanaście delegacji krajowych z krajów pozaeuropejskich, odbyły się 22 sesje B2B. Współpracujemy z Krajowym Stowarzyszeniem Sołtysów, Krajową Radą Izb Rolniczych, Centrum Narodowym Młodych Rolników, kółkami rolniczymi i innymi liczącymi się organizacjami branżowymi. To są współgospodarze naszej imprezy.
Wiele nowych elementów pojawi się podczas tegorocznych targów. W halach targowych – przy współpracy z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie – organizowany jest specjalistyczny salon innowacji w zakresie techniki rolniczej, środków do produkcji rolnej, usług specjalistycznych i wsparcia dla branży agro oraz innowacji dla branży spożywczej. Z kolei w specjalnej strefie Kół Gospodyń Wiejskich będzie można podziwiać rękodzieło i degustować smakołyki, przygotowane przez koła ze wszystkich regionów Polski. Tegoroczne CTR to też seria spotkań branżowych. W ciągu trzech dni w warszawskim Nadarzynie odbędą się np. IV Forum Sektora Wołowiny czy Forum Branży Drobiarskiej oraz rozstrzygnięcie Ogólnopolskiego etapu konkursu Rolniczka Motorem Innowacji w Polsce. Tematyka współpracy międzynarodowej będzie również z pewnością poruszana w trakcie II Europejskiego Forum Młodych Rolników, zamkniętego posiedzenia Europejskiej Rady Młodych Rolników oraz Polsko-Ukraińskiego i Polsko-Kazachstańskiego Forum Branży Rolno-Spożywczej. Dodatkowo w trakcie targów zostanie rozstrzygnięta II edycja konkursu „Złoty Żuraw”, do którego zgłaszane są produkty z sektora maszyn i urządzeń dla rolnictwa, nawozów, środków ochrony roślin, pasz i nasion, żywności i innych produktów oraz usług związanych z działalnością rolniczą.
Nie zapominamy także o inwestycjach. Między dwiema halami powstanie dodatkowa hala zadaszona o dużej wysokości, pozwalająca wjechać najcięższym sprzętem. Pracujemy także nad rampami, żeby zaplecze logistyczne było odpowiednie.
II edycja Centralnych Targów Rolniczych zostanie zorganizowana w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo. To największy tego typu obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej – 143 tyś. m² powierzchni wystawienniczej
w 6 halach, blisko 50 hektarów powierzchni zewnętrznej to więcej, niż suma podobnych obiektów w Poznaniu i Kielcach.

Jakie, na kilka miesięcy przed targami, jest zainteresowanie drugą edycją Centralnych Targów Rolniczych ze strony wystawców?


Obecnie mamy już około 150 wystawców i 100 dalszych rezerwacji stoisk. Niezmiernie nam miło, że w grupie tej jest spora liczba nowych wystawców. Generalnie wszystkie duże firmy maszynowe będące ubiegłorocznymi wystawcami, zostały z nami. A do ich grona dotychczas dołączyły m.in. firmy Horsch, John Deere, Expom i Pomot Chojna. Warto dodać, że w przypadku naszych targów nastawiamy się na współpracę z producentem lub generalnym importerem. I o ile w ub. roku targi odbywały się w dwóch halach o powierzchni blisko 50 tys. m², tak w tym roku będą to już 3 hale, gdyż uruchamiamy wystawę zwierząt - zainteresowanie tym wykazują hodowcy i związki hodowlane. Prawdopodobnie trafi też tam część firm z ofertą dedykowaną produkcji zwierzęcej.
Ceny kształtują się na poziomie 95 zł/m² przy stoiskach małych, przy większych stoiskach wszystko jest kwestią negocjacji im większa powierzchnia, tym możliwy większy rabat. Oferujemy też stoiska w zabudowie standardowej - boksowe - 195 zł/m² z zabudową i oświetleniem - do 12 m² i 135 zł/m² w przypadku stoisk o powierzchni do 25 m².

Jak chcecie się pozycjonować na mapie imprez targowych dedykowanych dla rolnictwa?
W przeciągu najbliższych kilku lat chcielibyśmy być numerem jeden w katalogu imprez halowych dedykowanych dla rolnictwa. W końcu nazwa wystawy z członem Centralne nie została nadana przypadkowo. Ze względu na naszą lokalizację naprawdę mamy dużą szansę, żeby stać się taką wystawą - ze względu na możliwości logistyczne, lokalizację wielu organizacji branżowych czy centrali wielu firm w Warszawie. Zresztą Centralne Targi Rolnicze to docelowo jedna ze strategicznych imprez dla całej firmy.
Nastawiamy się na nowe formy, koncepcje, idee - to nie jest natarczywa sprzedaż powierzchni wystawienniczej. Dla przykładu pomagamy w poszukiwaniu partnerów czy sponsorów przedsięwzięć konferencyjnych. Jest to też naszym atutem w stosunku do innych organizatorów targów. W Nadarzynie mamy do dyspozycji 6 hal wystawienniczych.
Targi mają ogólnopolski zasięg oddziaływania - ok. 45% zwiedzających w ub. roku pochodziło z woj. łódzkiego i mazowieckiego, nie zabrakło jednak także przedstawicieli innych województw, łącznie z zachodniopomorskim.

A czy Centralne Targi Rolnicze rozważają nawiązanie współpracy z innymi ośrodkami targowymi w Polsce?
Jesteśmy otwarci na każdą propozycję ze strony innych organizatorów targów. Abstrahując jednak od branży rolniczej, wiele imprez, które przeniosły się do naszego centrum targowego w Nadarzynie - np. Rema Days, mocno na tym skorzystało.

Dziękujemy za rozmowę.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.