Wywiady Aktualności

Carraro - Miliard za trzy lata

Data publikacji:

Doskonale znana również na rynku polskim firma Carraro to przede wszystkim renomowany producent układów napędowych montowanych w maszynach budowlanych, górniczych i rolniczych. Oznacza to, że przedsiębiorstwa o takim profilu i globalnej skali działalności nie mogło zabraknąć jako wystawcy podczas październikowych targów Bauma. Podczas tej imprezy z Andrea Conchetto, dyrektorem generalnym w firmie Carraro rozmawiał Tomasz Kujawski.

 

    Andrea Conchetto, dyrektor generalny Carraro.

Proszę o przybliżenie globalnej pozycji firmy Carraro na rynkach europejskich i światowych. Które rynki są najważniejsze dla Carraro i dlaczego oraz które rynki są najbardziej rozwijające się?
Na wstępie chciałbym powiedzieć kilka słów o firmie Carraro w ujęciu liczbowym. Carraro to firma rodzinna, z uzyskanym w 2022 r. przychodem w wysokości 800 mln EUR. Nasza firma została założona dokładnie 90 lat temu i na początku swojej działalności zajmowała się produkcja, siewników, silników do siewników i finalnie ciągników rolniczych. W latach 70. ubiegłego stulecia, ze względu na zbyt dużą konkurencję na rynku ciągników, firma zaczęła skupiać się bardziej na produkcji podzespołów i np. jako pierwsza na rynku zaprezentowała oś z napędem na cztery koła. Od tego momentu zaczęli zgłaszać się do nas producenci maszyn, aby firma Carraro stała się ich dostawcą na OEM. W latach 90. rozpoczęliśmy proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa.

Główna siedziba znajduje się w północnowłoskiej miejscowości Padwa, nieopodal Wenecji. Jeśli chodzi o kooperację, rozpoczęliśmy współpracę z producentami z Ameryki Północnej i z Europy. Następnie powstały nasze fabryki w Ameryce Południowej, a dokładniej w Argentynie - w 1999 r. i rok wcześniej w Indiach. Tam w naszym zakładzie produkcyjnym zatrudniającym 1700 osób produkujemy mosty napędowe i przekładnie. Następnie w 2005 r. powstała nasza fabryka w Chinach.

Oczywiście mamy również bogate doświadczenie na rynkach Ameryki Północnej, Korei Południowej czy Polski - za pośrednictwem firmy IOW Service. Najważniejszym rynkiem dla Carraro pozostaje nadal Europa gdzie generujemy obrót na poziomie 350 mln EUR, kolejnym są Indie - 130 mln EUR i Ameryka Północna - 125 mln EUR i ok. 80 mln EUR stanowią Chiny. Jednak wielu naszych klientów, jak np. Caterpillar - kupując od nas podzespoły na OEM sprzedaje potem swoje produkty na całym świecie. W grupie Carraro zatrudnienie obecnie znajduje ponad 3750 osób z czego ok. 40% pracuje w Europie.

Jak pandemia Covid-19 wpłynęła na działalność tak globalnego gracza jakim jest Carraro? Jakie były największe wyzwania stojące przed Państwa firmą?
To był dla nas, ale również dla pozostałych firm produkcyjnych, bardzo trudny czas. Myślę, z perspektywy czasu, że dla Carraro był to doskonały moment na zmianę kierunku swojej „podróży”. To był czas, w którym wszyscy musieli bardzo dynamicznie reagować na nadchodzące zmiany i nowe okoliczności prowadzenia biznesu - sytuacja w pierwszej fazie pandemii zmieniała się praktycznie z dnia na dzień. My jako grupa Carraro, w 2020 r. zweryfikowaliśmy założenia i zaczęliśmy pracować nad nowym biznesplanem, który został zaprezentowany i przyjęty w październiku 2021.

W nowym biznesplanie założyliśmy, że w ciągu najbliższych 5 lat zainwestujemy 200 mln EUR w rozwój produktów, technologię, rozwój fabryk, itp. Po półtora roku od wprowadzenia nowych założeń biznesowych zainwestowaliśmy już 75 mln EUR, podnosząc naszą wydajność w fabrykach, prezentując nowe produkty, inwestując w cyfryzację i tworząc nową platformę dla produktów Carraro. Wszystkie te inwestycje miały na celu nadrobienie słabego wyniku z roku 2020. Nasz obrót wyniósł wtedy...

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.