Gospodarka i rolnictwo

BZW BK - Czas na dywersyfikację geograficzną

Data publikacji:

Z danych Eurostatu wynika, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2017 r. polska branża rolno-spożywcza sprzedała za granicę produkty o wartości 15,2 mld euro, czyli aż o 12% więcej w ujęciu r/r. Eksport przynosi producentom bardzo dużą część ich łącznych przychodów: w I poł. 2017 r. było to aż 27%. Jako odbiorca mocno dominuje Unia Europejska. Sukces na unijnym rynku bardzo cieszy, ale branża działa tu na bardzo konkurencyjnym rynku, co ogranicza wzrosty. Tymczasem nowe możliwości rodzą się obecnie na całym świecie.

Polska sprzedaż zagraniczna to, jak już wyżej wspomniano, głównie rynek unijny, który przyjmuje ponad 80 proc. wartości eksportu naszej żywności. Najważniejszymi odbiorcami są tutaj państwa tzw. starej piętnastki.  Natomiast wśród państw trzecich nadal ważnym rynkiem zbytu pozostają kraje WNP, jednak – jak zaznacza Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK – ich rola się znacznie zmniejszyła od momentu wprowadzenia rosyjskiego embarga w 2014 r. Polskie przedsiębiorstwa coraz więcej żywności lokują na innych rynkach, np. w krajach EFTY oraz w Ameryce Północnej. Cały czas jest jednak pole do dalszej dywersyfikacji.

Powodów, aby szukać nowych rynków jest co najmniej kilka. Mocne powiązanie z rynkiem unijnym ma też swoje minusy – uzależnienie od jednej grupy odbiorców w przypadku wystąpienia silniejszych utrudnień i kryzysów może być dotkliwe dla eksporterów. (…)  Niektóre kraje członkowskie podejmują działania na rzecz ochrony pozycji rodzimych towarów na rynkach wewnętrznych i nie chodzi tu tylko o promocje krajowej żywności.  Coraz częściej ich działania przybierają formę wręcz utrudniania importu i protekcjonizmu.  (…) Swoje robią też ciągle zmieniające się mody żywieniowe, które również wpływają na popyt na produkty rolno-spożywcze. Trzeba za nimi nadążać, co wcale nie jest proste – mówi Grzegorz Rykaczewski. Niewątpliwie dużym wyzwaniem dla polskiej branży  będzie również opuszczenie Wspólnoty przez Wielką Brytanię. Jakie zatem działania należy podejmować, aby poradzić sobie z rosnącą konkurencją i zmieniającymi się uwarunkowaniami  geopolitycznymi? Otóż krajowe przedsiębiorstwa już rozwijają relacje poza UE, próbując lokować coraz więcej produktów na dalekich rynkach. Jak podkreśla analityk BZ WBK, takie działania wymagają wiele wysiłku i czasu, jednak potencjał na innych kontynentach zachęca do podążania w tym kierunku. Poza Unią Europejską można często osiągać wysokie marże, co również stanowi ważna zachętę dla eksporterów.  Nasze przedsiębiorstwa już dzisiaj, oprócz obecności na rynkach Bliskiego Wschodu, uruchamiają i zwiększają sprzedaż m.in. w Ameryce Północnej i Południowej, w krajach środkowej ,wschodniej i południowowschodniej Azji, myślą również o rynkach Afryki subsaharyjskiej, choć w chwili obecnej „ znaczącym problemem jest tam niestabilność polityczna i konflikty wojenne w środkowej i wschodniej części Czarnego Lądu. W przyszłości będzie to jednak region charakteryzujący się wysokim potencjałem, jeśli chodzi o popyt na żywność ’ - dodaje Grzegorz Rykaczewski.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.