Opony rolnicze są ważnym elementem maszyn i pojazdów rolniczych. Muszą radzić sobie z różnymi nawierzchniami i obciążeniami, wytrzymywać różne prędkości, a wszystko to przy zachowaniu stałej wydajności i długiej żywotności. Wymagania stawiane oponom rolniczym są zróżnicowane i wymagające. Istnieje wiele typów opon rolniczych odpowiednich do różnych zastosowań - od uprawy gleby, przez zbiory, po transport towarów.
Przechodząc bezpośrednio do tematu, DLG moduł testowy „Ochrona zasobów" obejmuje pomiary wpływu opon na glebę i zużycie paliwa w warunkach praktycznych. W tym celu określana jest krzywa poślizgu siły pociągowej przy stałym obciążeniu kół dla trzech różnych ciśnień powietrza w oponach. Mierzone są również odpowiednie powierzchnie styku opony z podłożem. Ciśnienie w gruncie na głębokości 10, 20 i 40 cm podczas przejazdu oraz głębokość toru po przejeździe są mierzone przy niskim ciśnieniu powietrza w oponach typowym dla symulowanej pracy w terenie. Ponadto, podczas jazd testowych określane jest zużycie paliwa, a jazdy testowe są przeprowadzane na stanowisku testowym DLG do symulacji zadań transportowych.
Moduł testowy DLG „Przyjazność dla użytkownika" bada z kolei odprowadzanie gleby podczas wyjazdu z pola i zachowanie opon podczas samooczyszczania. Inne kryteria nie były testowane.
Ochrona zasobów
Pierwsze testy przeprowadzono we wrześniu 2023 r. w okolicach Neumünster (Niemcy) na polu pszenicy. Obszar był uprawiany z międzyplonem (gorczyca). Rodzaj gleby w miejscu przeprowadzania testów to glina pylasta, a obszar testowy jest w dużej mierze jednorodny i równy. Wilgotność gleby mierzona losowo podczas próby wynosiła ok. 39% na głębokości od 0 do 30 cm. Drugi zestaw prób polowych do testu samooczyszczania przeprowadzono w listopadzie 2023 r. ponownie w pobliżu Neumünster na zebranym polu kukurydzy.
Na potrzeby testu terenowego koła zamontowano na ciągniku Fendt 724 Vario. Ciągnik został obciążony przednim obciążnikiem o masie 1200 kg. Następnie określono obciążenia kół i osi. Statyczny rozkład masy wynoszący 50% na przednią i tylną oś ciągnika zmienia się dynamicznie po uruchomieniu hamulców. W ten sposób osiągnięto docelowy rozkład masy 40% na oś przednią i 60% na oś tylną.
Przedstawiono teoretyczne i zmierzone wartości wyprzedzenia dla testowanych opon. Różnica zmierzona przy ciśnieniu powietrza w oponie wynoszącym 2 bary powinna wynosić od 0,5 do 4,5%. Wszystkie zmierzone opony spełniają ten warunek, trzy z nich mają mniej niż 1%, a dwie więcej niż 3%.
(…)