Opinie użytkowników

Bezpieczna praca na szerokich oponach BKT

Data publikacji:

Martin Abderhalden współpracujący z niemieckim magazynem „eilbote”, poddał długoterminowym testom ładowarkę kołową wyposażoną w nowe opony „Ridemax” firmy BKT. Oto jego doświadczenia.

    Bezpieczna praca na szerokich oponach BKT

 

Duże obciążenia na różnych nawierzchniach

Ładowarka kołowa Kramer 418/2 z napędem na cztery koła każdego dnia jest intensywnie eksploatowana, często przy pracach wymagających dużej mocy. Przy masie własnej 4,8 tony i udźwigu 3 ton opony są narażone na duże obciążenia i muszą wytrzymać zarówno wysokie obciążenia, jak i częste zmiany obciążeń. Opony muszą także zapewniać przyczepność na różnorodnych nawierzchniach – od asfaltu, przez żwirowe place, aż po trawniki.

Wspólnie z ekspertem Bohnenkamp Schweiz określono wymagania dla opon, a następnie wybrano odpowiedni model. Żywotność była priorytetem, szczególnie że przy czterokołowym układzie kierowniczym dochodzi do zwiększonego zużycia bieżnika. Oryginalne opony były zużyte i zbyt wąskie, by dobrze sprawdzać się poza utwardzonymi drogami. Istniała jednak możliwość zastosowania szerszych opon, ponieważ szerokość opon mogła zostać zwiększona.

 

Wytrzymałe opony ze stalowym opasaniem

Po dokładnej analizie wybrano model Ridemax FL 693M 500/45R22.5 marki BKT. To opona ze stalowym opasaniem, bezdętkowa, zaprojektowana głównie do wszechstronnych zastosowań rolniczych i transportowych, ale w tym przypadku po raz pierwszy została zamontowana na ładowarce kołowej. Opona o szerokości 50,3 cm ma nośność do 4080 kg przy prędkości 40 km/h, z możliwością jazdy do 65 km/h. Wzmocnione krawędzie chronią felgę przed uszkodzeniami, a bieżnik o kierunkowym wzorze i zdolności do samooczyszczania zapewnia dobrą przyczepność. Dzięki niskiemu oporowi toczenia opony pomagają w oszczędzaniu paliwa, mimo dużej powierzchni styku z podłożem.

 

Dokładny dobór felg

Dla szerokiej opony konieczne było dobranie odpowiedniej felgi. Dokładne dopasowanie jest niezbędne, by uniknąć późniejszych problemów. W przypadku nowej opony, prawie dwukrotnie szerszej od poprzedniej, szczególną uwagę zwrócono na optymalne wykorzystanie kątów skrętu i zawieszenia osi. W ładowarkach Kramer, z wahającymi się tylnymi osiami, istnieje ryzyko, że szersze opony mogą stykać się z pojazdem. Dzięki delikatnej korekcie kąta skrętu i nachylenia tylnej osi udało się zamontować standardową felgę, co zwiększyło szerokość pojazdu jedynie o 20 cm, do 195 cm.

 

Lepsza stabilność, mniejszy komfort amortyzacji

Już podczas pierwszej jazdy testowej zauważono znacznie mniejszy opór toczenia. Przy ciśnieniu 4,2 bara opony są bardzo twarde, a ugniatają się dopiero przy znacznym przeciążeniu. Zmniejszyło to obawy o przeciążenie układu kierowniczego przez szersze opony – na twardej nawierzchni nie zauważono żadnych negatywnych skutków. Jednak na nierównym terenie odczuwalny jest niższy komfort jazdy – każda nierówność jest wyraźnie wyczuwalna, podobnie jak w sportowym samochodzie. Dobrze sprawdza się tu funkcja „Softdrive”, która poprawia amortyzację drgań.

Dzięki szerokiej i stabilnej powierzchni styku ładowarka uzyskała lepszą stabilność. Przy pełnym obciążeniu i maksymalnym skręcie maszyna stoi stabilnie, bez konieczności wprowadzania ciągłych korekt kierowniczych, jak miało to miejsce na starych oponach. W terenie opony sprawdzają się wyjątkowo dobrze – większa powierzchnia styku i zaokrąglone krawędzie sprawiają, że „Ridemax” jest przyjazny dla podłoża, a niski nacisk na grunt chroni trawnik i inne delikatne powierzchnie.

 

Dobra samooczyszczalność i przyczepność na śniegu

Opony wyposażono w bieżnik o głębokości 21 mm, który dobrze się samooczyszcza. Gdy bieżnik zapełni się błotem, szybko opróżnia się podczas jazdy z wyższą prędkością. Testy w śniegu potwierdziły skuteczność opon. Mimo dużej masy własnej ładowarka bez problemu usuwała śnieg, nawet bez łańcuchów, dzięki dobremu dociskowi kół. Opony zapewniają bardzo dobrą przyczepność zarówno w wilgotnym śniegu, jak i w luźnym puchu przy temperaturze -9,5°C. W trudnych warunkach terenowych, takich jak błotniste drogi polne, także utrzymywały dobrą przyczepność.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.