W parku maszynowym gospodarstw pracują zarówno sprzęt nowy, uzbrojony w najnowsze technologie, jak i maszyny kilkunastoletnie. Jednak niezależnie od wieku i zastosowanych rozwiązań najważniejsza jest niezawodność pracy maszyn w każdych warunkach pogodowych w trakcie całego sezonu prac polowych. Rolnictwo w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie i wykorzystuje nowe technologie oraz najnowocześniejszy światowej klasy sprzęt, dla którego LOTOS Oil opracował szereg najwyższej jakości najnowocześniejszych środków smarowych przeznaczonych do smarowania poszczególnych elementów ciągników i maszyn rolniczych takich jak: silnik, skrzynia biegów, przekładnia główna czy układ hydrauliczny.
Wśród nich są produkty LOTOS Agrol wykonane według najnowszych technologii i zgodnie z trendami związanymi ze stosowaniem olejów wielofunkcyjnych do zastosowań rolniczych - mogą być stosowane w ciągnikach i maszynach, zarówno najnowszych wyprodukowanych przez wiodących producentów światowych, jak i starszego typu. Kluczowe jest, że od blisko 30 lat są praktycznie testowane przez rolników w kraju i za granicą. Warto przy tym dodać, że stosowanie olejów wielofunkcyjnych pozwala na prowadzenie racjonalnej gospodarki smarowniczej zróżnicowanego parku maszynowego i zapobiega pomyłkom związanym z niewłaściwym doborem środków smarnych.
W skład serii AGROL wchodzi linia wielofunkcyjnych produktów AGROL PLUS, które ze względu na znakomitą charakterystykę lepkościową i jakościową przeznaczone są do najnowszej konstrukcji silników oraz układów przeniesienia napędu i mocy w intensywnie eksploatowanych ciągnikach i maszynach rolniczych.
Z kolei Oleje silnikowo-przekładniowo-hydrauliczne typu STOU (Super Tractor Oil Universal), ze względu na ich szerokie zastosowanie, charakteryzuje pewien kompromis jakościowy. Ale weryfikacją praktycznej użyteczności olejów STOU jest opracowany przez producentów ciągników system wymogów jakościowych, których spełnienie gwarantuje poprawną pracę ciągnika.
Trzecią Ggrupą olejów dedykowanych do rolnictwa są również oleje typu UTTO (Universal Tractor Transmission Oil), które mogą spełniać te same zadania co oleje STOU z wyjątkiem smarowania silnika. Zapewniają ochronę przeciwzużyciową i przeciwzatarciową smarowanych elementów, wspomagają efektywne odprowadzanie ciepła, chronią przed korozją i nie dopuszczają do powstawania osadów.
– Użytkowników maszyn rolniczych może zastanawiać, w jaki sposób jeden olej spełnia swoją funkcję w kilku różnych układach.
Otóż uwzględnia on restrykcyjne kryteria jakościowe i lepkościowe (inne niż w klasyfikacji SAE znanej z wymagań producentów silników np. do samochodów osobowych) wyznaczane przez producentów poszczególnych jednostek. Dodatkowe testy olejów STOU i UTTO wynikają z konieczności weryfikacji ich wytrzymałości w układach przekładniowych i hydraulicznych. Ze względu na to, że oleje spełniają branżowe wymagania jakościowe oraz dodatkowe normy producentów pomp, można bez ryzyka stosować je w układach hydraulicznych i w przekładniach - tam, gdzie wymagana jest specyfikacja API GL-4. Potwierdzają to oczywiście ogólnodostępne badania – komentuje Piotr Niemiec, koordynator Biura Technologii LOTOS Oil.