Na początek, jak rozwija się współpraca firmy AgroKompani z marką Horsch?
Współdziałamy ze sobą już 4 lata i robimy to ze sporym powodzeniem. Szczególnie dużym wzięciem cieszy się oferowana przez nas technologia oprysku, bo rocznie dostarczamy około 15 opryskiwaczy, co jest wynikiem numer jeden spośród wszystkich dilerów Horscha w Polsce. Obszar naszego działania nie jest duży - obejmuje część województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego - ale bardzo chłonny. Dobrze radzimy sobie również ze sprzedażą opryskiwaczy samojezdnych, choć nie jest łatwo sprzedać taką maszynę. W takim wypadku najpierw trzeba się dobrze pokazać od strony serwisowej. W naszym przypadku zaczynaliśmy od małych opryskiwaczy, ze zbiornikami o pojemności 4-5 tys. litrów, ale rok 2022 jest dla nas przełomowy. Już do tej pory sprzedaliśmy 3 opryskiwacze samojezdne i kolejne 3 maszyny z serii GS.
Skoro tak bardzo podkreśla Pan rolę serwisu, w jaki sposób jest on zorganizowany w Państwa firmie?
Obecnie mamy 3 mechaników, z których każdy ma do dyspozycji dobrze wyposażony samochód serwisowy. A już niebawem dołączy do nich kolejny. Każdy samochód nie dość, że ma wszystkie podstawowe narzędzia, to także tzw. boxy serwisowe dedykowane przez Horscha - do hydrauliki, pneumatyki i elektryki. Poza tym mamy oczywiście bardzo duży magazyn części zamiennych do opryskiwaczy. I to jest klucz.
Marka Horsch to jednak nie tylko technologia oprysku. Jak zatem wygląda sprzedaż w pozostałych grupach maszyn?
Jeśli chodzi o siew, to oczywiście Pronto 6DC jest niekwestionowanym liderem. Bardzo dobrze sprzedaje się także Focus, a od jakiegoś czasu widzimy wzrost zainteresowania broną wirnikową z nabudowanym siewnikiem zawieszanym Versa. W tym roku dostarczyliśmy już dwie maszyny tego typu, ale sądzę, że w 2023 r. co najmniej podwoimy ich sprzedaż.
Firma AgroKompani do niedawna radziła sobie bez marki ciągnikowej w ofercie…
Rynek ciągników rolniczych jest bardzo dobrze poukładany. Trudno zatem wejść we współpracę z marką, która mogłaby być dostawcą koni pociągowych dla całej naszej oferty. Niezależnie od tego trzy miesiące temu związaliśmy się z Zetorem - stawiamy pierwsze kroki na tej drodze. A jeśli chodzi o naszą ofertę, to poza tymi produktami sprzedajemy także marki: Annaburger, SIP, Bobcat czy Metal-Fach.
Jaki dla Pana firmy jest rok bieżący?
Rok 2022 jest bardzo udany dla naszej firmy - jeśli nic złego się nie wydarzy w najbliższym czasie, do końca roku powinniśmy przebić granicę 30 mln zł netto przychodów.
Dziękujemy za rozmowę.