Jakie rodzaje części zamiennych obejmuje oferta i jaki jest zasięg działania firmy?
Ponad połowa oferty naszej firmy to części, filtry, oleje i inne akcesoria do ciągników marki John Deere, które stanowią 70% sprzedaży części. Są to wysokiej jakości zamienniki części oryginalnych oraz części oryginalne – po prostu dajemy klientom wybór. Mamy też bardzo dużą ofertę filtrów do wielu ciągników i maszyn. Resztę oferty stanowi techniczne wyposażenie rolnictwa. W zakresie części świetnie uzupełniają się propozycje naszego sklepu internetowego i stacjonarnego. Prowadzimy również serwis maszyn marki John Deere i nie tylko. Naprawy wykonujemy u nas w warsztacie, gdzie jest 6 stanowisk serwisowych, lub u klienta. Dysponujemy 4 busami serwisowymi a zasięgiem obejmujemy całą Wielkopolskę i województwa ościenne. Jeśli chodzi o e-sklep agrozakupy.pl, działamy oczywiście w całej Polsce, a także w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Jakie są proporcje między kanałami dystrybucji części, w jakim czasie realizowane są zamówienia i do kogo skierowana jest oferta?
Około 40% części sprzedajemy przez serwis, 30% wysyłkowo i 30% przez sklep stacjonarny. Czas realizacji zamówień jest jednym z naszych priorytetów. To co mamy, wysyłamy tego samego dnia - zamówienia przyjmujemy do 17:00, części można też odebrać w sklepie. Czas dostawy produktów, których akurat nie mamy, nie przekracza zwykle 24 godzin. Oferta skierowana jest oczywiście w większości do gospodarstw rolnych, głównie średnich i dużych. Coraz częściej jednak sprzedajemy części do ciągników pracujących w innych branżach, gdzie możemy połączyć sprzedaż z usługą serwisową. Najbardziej nas cieszy, gdy zgłasza się do nas klient z polecenia. Takich klientów, którzy usłyszeli o nas od innych, jest coraz więcej, co chyba dobrze świadczy o naszej obsłudze.
Jak w Pana ocenie zmieniał się rynek części do maszynw ostatnich latach?
Ostatnie 6 lat to czas dużych zmian. Po pierwsze nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży części, co wynika z ogromnego napływu nowych i używanych maszyn na rynek polski w ostatnich 15 latach. Wzrost sprzedaży powoduje z kolei powstawanie coraz większej liczby firm handlujących częściami, co sprawia, że rośnie konkurencja, a rentowność spada. Dlatego coraz więcej firm ma problemy z pokryciem kosztów bieżącej działalności, co często wynika także z chęci obsłużenia zbyt dużej liczby klientów za wszelką cenę.
Jak obecnie kształtuje się popyt na części i jakie widzi Pan perspektywy przed tym rynkiem?
Tendencja w sprzedaży jest i będzie wzrostowa, ale wśród dostawców części wiele się zmieni. Wszystkie firmy, które będą się biły tylko ceną, po prostu wypadną z rynku. Sprzedaż i relacje z klientem pójdą w zupełnie innym kierunku. Klienci, którzy już z nami współpracują, przekonują się o tym i zostają z nami na dłużej. Po prostu dziś trzeba klientowi dać dużo więcej niż tylko cenę. Wiemy to zarówno my, jak i ciągle rosnące grono naszych stałych klientów. Oczywiście wraz z popytem będzie rosła konkurencja i trudność w prowadzeniu takiego biznesu, aby był rentowny i mógł się rozwijać. Również z tym nie wszyscy sobie poradzą, a wiemy dobrze, że „najlepsi gracze” na rynku wcale nie są najtańsi i nie oferują wszystkiego i wszystkim. Są za to specjalistami w tym, co robią i dają swoim klientom to, czego większość firm dać nie potrafi. Z nich bierzemy przykład.
Dziękujemy za rozmowę.