AGCO Ideal – kombajn idealny?

AGCO Ideal – kombajn idealny?

Zaprojektowany przez inżynierów AGCO nowy kombajn Ideal to prawdopodobnie jedna z najbardziej efektownych konstrukcji tego typu. Co więcej, nowa maszyna wyróżnia się również szeregiem rozwiązań konstrukcyjnych.

Kombajn Ideal jest jednym z najnowszych osiągnięć działu projektowego koncernu AGCO. Obejmująca 3 modele seria na tyle spodobała się jury zakończonych niedawno targów Agritechnica, że projekt ten uhonorowano srebrnym medalem. Prace nad nim pochłonęły 200 mln dolarów i angażowały ponad 200 specjalistów AGCO. Nie dziwi zatem nazwa – Ideal – bowiem według przedstawicieli producenta nowy kombajn to „kolejny krok AGCO w zakresie dostarczania najbardziej innowacyjnych rozwiązań”. Ma to być kombajn idealny. Jak będzie w rzeczywistości – czas pokaże, ale już teraz trzeba przyznać, że „na papierze” maszyna robi spore wrażenie. A w zasadzie maszyny, ponieważ jak wspomniano wyżej, seria Ideal obejmuje
3 kombajny. Wszystkie dostępne w bardzo efektownym, grafitowym malowaniu. I tutaj warto zaznaczyć, że bez względu na markę, w ramach jakiej będzie oferowany, barwy mają pozostać niezmienione. Jedynie logo będzie odróżniać Ideala oferowanego przez Fendta czy Masseya.

Serce kombajnu

Ideal 7 to maszyna wyposażona w silnik AGCO o pojemności 9,8 l oraz mocy 451 KM. Oprócz “siódemki” opracowano również modele 8 i 9. Oba napędzane silnikami MAN. W pierwszym przypadku jest to 12,4-litrowa jednostka o mocy 538 KM, a w drugim 15,2-litrowa o mocy 647 KM. Jury konkursowe zwróciło uwagę na fakt, iż szerokość kanału omłotowego wynosi zaledwie 1,4 m, dzięki czemu możliwe było uzyskanie szerokości transportowej na poziomie 3,3 m.
Jednym z największych atutów kombajnów Ideal są właśnie dwa solidne rotory młócące o długości 4,84 m i średnicy 60 cm. Ideal 7 ma tylko jeden bęben. Według danych AGCO układ młócący gwarantuje o 31% większą powierzchnię niż jego najbliższy konkurent (stan na sierpień 2017). Wyposażono go w tzw. rotory niskiego ciśnienia zaprojektowane tak, aby wokół nich było jak najwięcej miejsca na słomę. Dzięki długim bębnom oraz dzięki temu, że słoma wpada bezpośrednio do rozdrabniacza, zapotrzebowanie energetyczne jest mniejsze.

W trudnych warunkach

Kombajny Ideal zostały zaprojektowane tak, aby sprawdzać się również w mniej sprzyjających warunkach. Na przykład na polach z dużymi nachyleniami terenu. Jeśli nachylenie nie przekracza 15%, wówczas aktywnie działa tak zwany System Stabilizacji. Mowa o dwóch profilowanych misach umieszczonych pod rotorami, które dbają o to, aby mieszanka ziarna i plew transportowana była dalej do separacji, na sita. Tam, gdzie nachylenie jest większe, wówczas sprawdza się dobrze znany system ParaLevel.
Warto podkreślić, że wszystkie 3 konstrukcje to maszyny zapewniające bardzo dużą wydajność. Ideal 7 i 8 gwarantują rozładunek z prędkością 140 l/s. W przypadku największego modelu istnieje możliwość rozładunku zbiornika z prędkością 210 l/s. Skoro o zbiornikach mowa, to w kombajnach 7 i 8 montowane są zbiorniki o pojemności 12,5 tys. l. Natomiast w największy model może zmieścić aż 17,1 tys. l.
Pomimo bardzo szybkiego ślimaka rozładowczego (AGCO twierdzi, że Ideal jest pod tym względem najlepszy w branży), kąt nachylenia ślimaka w zbiorniku został tak zaprojektowany, aby zminimalizować wszelkie uszkodzenia ziarna.

Niebawem w sprzedaży

AGCO Ideal może być wyposażony w kołowy układ jezdny lub mieć gąsienice na przedniej osi. Warto zaznaczyć, że tak jak wspomniano wyżej szerokość całkowita największego modelu Ideal 9 z oponami w rozmiarze 800/70 R38 wynosi nie więcej niż 3,3 m. Alternatywą jest układ
TrakRide z trójkątnymi gąsienicami o średnicy pasa 660 mm. W tej wersji również szerokość transportowa nie przekracza 3,3 m. Można jednak wybrać szersze gąsienice (760 mm), wówczas szerokość Ideala wzrośnie do 3,5 m.
Kombajn pojawi się w limitowanej produkcji seryjnej w przyszłym roku. Jednak założenia AGCO przewidują sprzedaż na poziomie 2500 sztuk w trakcie 2-3 lat.

BK

fot.firmowe


Reklama
Powiązane artykuły