Technologie silnikowe - Czas na Stage V

Technologie silnikowe - Czas na Stage V

Silniki nowych pojazdów typu nonroad (ang. Nonroad Mobile Machinery NRMM), jak wiadomo, będą podlegać wartościom granicznym dla normy emisji spalin Stage V. Są one określone w nowym rozporządzeniu UE 2016/1628 zastępującym dotychczasową dyrektywę emisyjną 97/68WE. Dla rolniczych i leśnych maszyn pociągowych (ciągników) istnieje w postaci UE 2015/96 z kolei odrębne rozporządzenie (analogicznie 2000/25WE).

Do tej pory obowiązywały zasady „im wyższa klasa mocy, tym surowsze wartości graniczne” i „im wyższa klasa mocy, tym wcześniejsze momenty wprowadzenia”. Pierwsza zasada obowiązuje - przynajmniej dla reglamentowanych do tej pory klas mocy (19 do 560 kW) - w dalszym ciągu, z kolei druga już nie do końca. Celem Stage V była harmonizacja w odniesieniu do momentów wprowadzenia (tabela 1.). Jednakże także tutaj istnieją znów okresy przejściowe i regulacje specjalne, które ostatecznie trochę wykrzywiają obraz (ramka).
W ramach Stage V po raz pierwszy będą obowiązywać wartości graniczne także dla ciągników o mocy poniżej 19 kW/26 KM i powyżej 560 kW/761 KM. Wartości dla tlenków azotu (NOx) i masy cząstek stałych (PM) są jednakże w wypadku tych „nowych” klas mocy mniej surowe niż w wypadku dotychczas reglamentowanych klas mocy. I tak np. emisja NOx w wypadku nowej najwyższej klasy mocy >560 kW może być przy 3,5 g/kWh prawie dziewięciokrotnie wyższa niż w wypadku klasy 130 ≤ P ≤ 560 kW. Ogólnie wartości granicz­ne dla NOx i PM kształtują się tym samym mniej więcej na poziomie Stage IIIA danych klas sąsiednich.
W wypadku „starych” klas mocy limit dla PM zostanie jeszcze raz obniżony i dojdzie jako nowość wartość graniczna dla liczby cząstek stałych (PN). Tym samym ma zostać zminimalizowana emisja dostających się do płuc, bardzo małych cząstek stałych, które są szczególnie szkodliwe dla zdrowia człowieka. Wartość graniczna dla PN 1x1012 (#/kWh) może zostać utrzymana z obecnego punktu widzenia tylko za pomocą zamkniętych. . .

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj wydanie specjalne atr express 17-18/2018
Zamów bezpłatny egzemplarz / prenumeratę

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły