Według dyrektora wykonawczego Zetor Tractors a.s., Mariána Lipowskiego, ciągniki zetor stały się synonimem wydajnego projektowania i wydajności operacyjnej.
Nasze ciągniki zawsze odzwierciedlały wymagania czasów. Śmiem twierdzić, że każdy, kto był lub jest związany z marką, czy to jako klient, fan czy pracownik naszej firmy, czuje się jej częścią. Marka Zetor opiera się na wysiłkach szerokiej grupy ludzi kilku pokoleń. Jest to dla nas spuścizna i podchodzimy do niej z szacunkiem i dumą
-mówi Marián Lipovský
Z okazji rocznicy powstało specjalne logo, które nawiązuje do bogatej historii marki. Logo pojawia się na stronie internetowej firmy, w materiałach drukowanych i artykułach promocyjnych. Będzie też strona internetowa www.zetor75.cz - 75 lat rozwoju marki Zetor. Będziemy stopniowo informować Was o konkretnych wydarzeniach w sieci internetowej i na portalach społecznościowych.
Krótka historia produkcji ciągników zetor:
1946-1960 - Produkcja ciągników Z25 rozpoczęła się w 1946 roku. W ciągu 20 lat wyprodukowano ponad 160 000 takich maszyn.
1960-1968 - Zetor wprowadził konstrukcję maszyn opartą na ujednoliceniu poszczególnych części i serii modelowych. Światło dnia ujrzały maszyny z tak zwanej zunifikowanej serii I (UR I).
1968 –1991 - Zetor jest pierwszym na świecie, który wprowadził kabinę bezpieczeństwa w UR II. Dzięki unikalnym rozwiązaniom przy projektowania maszyn zdobywa również światowe uznanie. W dniu 1. 11. 1976 „Zetor” stał się nazwą firmy.
1991-2002 - Wprowadzenie serii URIII, która jest nadal produkowana i doceniana przez klientów za jej wytrzymałość, możliwości i trwałość. W 1998 roku pojawiły się bardziej nowoczesne wersje maszyn noszących nazwę handlową Forterra.
2002-2017 - Kluczowy rok dla Zetor i początek nowej ery. Właścicielem firmy jest HTC Investments a.s., który Zetora wyprowadził z kryzysu i ustabilizował. Na początku nowego tysiąclecia Zetor kontynuuje innowacje i rozwój nowych produktów oraz stopniowo uzupełnia portfolio modeli o inne serie – Proxima, Major i legendarny Zetor Crystal.
2017-2020 - Następuje stopniowe rozszerzanie serii modeli i asortymentu o kompaktowe ciągniki z serii Primo, Compax, Utilix i Hortus. Zakończenie wdrażania nowego projektu Zetor „By Pininfarina” do wszystkich modeli ciągników rolniczych jest zakończona. Zarówno marka, jak i firma skupiają się na klientach i rozwoju sieci dealerskiej.
Aktualne portfolio produktów Zetor i pozycja rynkowa
Ciągniki na rynek europejski i północnoamerykański to 8 serii modelowych o mocy od 20 do 170 KM. Są to kompaktowe ciągniki z serii Primo, Compax, Utilix i Hortus w niższej kategorii mocy 20-70 KM. Są one wykorzystywane głównie do letnich i zimowych prac konserwacyjnych w gminach, obiektach korporacyjnych, boiskach sportowych i ogrodnictwie, a także do pracy w usługach komunalnych, parkach lub małych gospodarstwach rolnych.
Wyższe kategorie mocy 80-170 KM to główne serie (przeznaczone do agregowania z maszynami rolniczymi i transportem, lub dla usług komunalnych), Proxima (jeden z najpopularniejszych modeli wśród klientów, używany do pracy w rolnictwie, leśnictwie i usługach komunalnych), Forterra (średnie i duże gospodarstwa, w produkcji roślinnej, do agregacji z różnymi maszynami rolniczymi, transport) i Crystal (najpotężniejszy i najlepiej wyposażony ciągnik w portfolio Zetor).
Na rynkach światowych (poza USA i UE) Zetor Tractors a.s. oferuje ciągniki zgodne z normami emisji STAGE IIIA i STAGE IIIB - seria Zetor Global Range, Major, Proxima i Forterra
.W okresie ostatnich dwóch lat znacząco zmieniła się sytuacja na wielu rynkach, na które znaczny wpływ ma pandemia. Mimo trudnej sytuacji cieszymy się, że Zetor nadal zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie mocy na rodzimej ziemi – w Czechach. Zajmuje też drugie miejsce na Słowacji, marka ma stabilną pozycję w pasie krajów Bałtyckich, Europy Środkowej, Bałkanów i Skandynawii.
Jesteśmy zadowoleni z rosnącego potencjału rynków, takich jak USA, Wielka Brytania, Niemcy czy Bośnia i Hercegowina
– mówi Petr Konštacký, dyrektor sprzedaży i marketingu i Prezes zarządu Zetor Polska.
Dobrą wiadomością jest to, że w ciągu ostatnich czterech lat marka ZETOR weszła na nowe rynki zagraniczne, takie jak Kenia, Etiopia, Sudan, Rwanda, Myanmar, Indonezja, Jemen, Kolumbia, Kostaryka czy Urugwaj oraz Wietnam.
- dodaje Konštacký.
Jak mówi, ważne jest dalsze wzmacnianie pozycji rynkowej poprzez rozwój kanałów dystrybucji i zdobywanie nowych terytoriów.
Priorytetem dla nas jest również ciągłe podnoszenie jakości produktów i usług posprzedażnych, tak aby zadowolenie i opinie naszych klientów były w jak największym stopniu pozytywne.
- podsumowuje Konštacký.
Plany na przyszłość
Na kolejny okres Zetor Tractors a.s planuje wejść na rynek z nowymi generacjami ciągników. Innowacje w istniejącej serii modeli zapewnią użytkownikom maksymalny komfort i wyższą wartość użytkową produktu, przy jednoczesnym zachowaniu elementów prostoty i skuteczności. Ciągniki Zetor ułatwiają pracę swoim użytkownikom od 75 lat, pomagając zaoszczędzić energię i pieniądze.